Wil je een blog laten schrijven? Bekijk hier de voor- & nadelen.

Bloggen is een fantastische manier om meer organisch verkeer op je site te regelen, maar er gaat veel tijd in zitten. Niet alleen moet je de blog schrijven, je moet keywords in je tekst verwerken, research doen en zorgen dat je blog up-to-date blijft. En het liefst moet je dat ook nog eens wekelijks herhalen om de beste resultaten te bereiken. Ik hoor je al denken: “pfff, dat kan ik toch niet allemaal in mijn werkschema proppen, ik heb het al zo druk”. Precies, daar lopen meer mensen dus tegenaan. Gelukkig is er voor elk probleem een oplossing en zijn er online veel tekstschrijvers te vinden die dit werk voor je uit handen willen nemen. Maar, zou je dit wel doen? Hieronder hebben we de voor- en nadelen voor je verzameld zodat je een weloverwogen beslissing kunt maken of een blog laten schrijven het waard is voor jouw bedrijf of niet.

De voordelen van blogs laten schrijven!

Voordeel 1: meer bezoekers
Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar het is toch echt zo. Door een blog bij te houden op je website krijg je meer bezoekers. Zoekmachines beoordelen je site aan de hand van een aantal criteria. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar keyword gebruik en informatieve waarde. Een goede blog bevat allebei, waardoor je langzaam maar zeker jezelf omhoog bokst in de zoekresultaten.

Het is belangrijk om te onthouden dat andere websites dezelfde strategie toepassen. Zomaar een simpel blogje online gooien is dus niet voldoende als je hoog wilt scoren. Om de concurrentie te verslaan moet je blogpost uniek, compleet en interessant zijn. Een ervaren tekstschrijver zal altijd rekening houden met SEO (zoekmachineoptimalisatie) en zorgt voor een uniek product met voldoende keywords.

Voordeel 2: verdieping in de doelgroep
Als website eigenaar ben je continu druk in de weer. Je bent voortdurend bezig met je producten of de diensten die je levert, waardoor het soms lastig kan zijn om je te verdiepen in je doelgroep. Een tekstschrijver hoeft zich daar niet druk om te maken en kan zich 100% focussen op jouw blogs. Hij kan daardoor zijn teksten specifiek richten op je doelgroep waardoor je makkelijker potentiële klanten bereikt.

Voordeel 3: Geld!
Ik zou hier een hele lap tekst over kunnen schrijven, maar eigenlijk is het heel simpel. Elk uur dat jij aan blogs besteedt is een uur waarin je geld had kunnen verdienen. Als je graag teksten had willen schrijven, dan was je wel schrijver geworden. Het is zonde om je kostbare tijd te besteden aan dingen die je gemakkelijk kunt uitbesteden. Tijd is geld!

Blog laten schrijven

Waarom zou je geen blogs laten schrijven?

Tot nu toe klinkt het allemaal erg positief, maar is er ook een keerzijde? Zijn er ook redenen waarom je geen blogs zou moeten laten schrijven? Ja, die zijn er ook.

Nadeel 1: gebrek aan kennis
De kans is groot dat jij als website eigenaar een stuk meer weet te vertellen over je bedrijf of branche. Een tekstschrijver zal zijn best doen om alles zo goed mogelijk te researchen, maar het blijft een buitenstaander. Soms kan dit in je voordeel werken doordat ze met een frisse blik naar je bedrijf, product of diensten kunnen kijken. Maar, in sectoren waar kennis een vereiste is, kan dit lastig zijn en blijven de blogs vaak wat algemener.

Nadeel 2: lange termijn strategie
Je kunt niet verwachten binnen een dag op nummer één te staan. Het kost tijd voordat blogs aanslaan en een paar blogs zijn niet genoeg. Wij raden aan om minimaal 1 blog per week te posten en het liefst zelfs 2. Als je eenmaal in beweging bent vindt er een soort sneeuwbal effect plaats en wordt je bereik steeds groter en groter. Maar…, op het moment dat je stopt met bloggen komt je bal tot stilstand en valt hij langzaam uit elkaar. Blijven rollen dus!

Nadeel 3: Slechte schrijvers
“Dokter” is een beschermde titel en niet iedereen mag zich zomaar dokter noemen. Helaas geldt dit niet voor schrijvers. Dit zorgt ervoor dat het erg lastig kan zijn om een tekstschrijver te vinden voor je bedrijf, want waar vind je in godsnaam een goede schrijver?

Als je niet bekend bent met het werk van de schrijver is de kans aanwezig dat zijn of haar schrijfstijl niet matcht met het imago van je bedrijf, waardoor je alsnog met teksten moet gaan klooien. Een goede schrijver kan zijn schrijfstijl aanpassen en kijkt wat er bij het bedrijf van zijn opdrachtgever past.

Conclusie: doen of niet?

“Een blog laten schrijven of geen blog laten schrijven, dat is de kwestie.”  – Shakespeare??

We kunnen op deze vraag geen eenduidig antwoord geven omdat ieder bedrijf uniek is. Bloggen kost veel tijd en als je deze tijd niet hebt, dan is er geen andere optie dan een tekstschrijver inhuren. Als waardevolle content een belangrijk onderdeel van je online strategie is, dan is het belangrijk om nauw samen te werken met je tekstschrijver. Mocht je twijfelen of je een tekstschrijver wilt inhuren of niet, dan kun je gratis en voor niets een adviesgesprek met ons inplannen via onze Contact pagina.

Mocht je meer willen weten over SEO en hoe dat nou allemaal precies werkt, neem dan eens een kijkje op onze SEO pagina.

Wil je weten wat we voor je kunnen betekenen?

Plan vrijblijvend een gratis adviesgesprek in!